Co dělat, když něco omylem rozbijete v obchodě?
Stalo se Vám někdy, že jste nechtěně něco rozbili v obchodě a ihned k Vám přiběhl velice „aktivní“ a „nabroušený securiťák“, který se dožadoval náhrady škody? Pak čtěte dále a dozvíte se, co dělat v takové situaci.
Zachovejte klid a chladnou hlavu, nepanikařte!
Existuje opravdu mnoho obchůdků s úzkými uličkami, či přeplněných regálů v supermarketech, kdy zboží je na sobě naskládáno k prasknutí. Nešikovnost, nepozornost, ale i úplná náhoda mohou sehrát svou roli a škoda je na světe.
Nemusíte však ihned spěchat k pokladně zaplatit škodu, kterou jste na první pohled způsobili.
Důležité si zapamatovat!
Myslete na to, že „Osoba, která způsobí škodu, bude osvobozena, jestliže prokáže, že škoda nebyla způsobena jejím zaviněním.“
Co z toho pro Vás plyne? Pokud regály nejsou zajištěny ochrannou lištou a Vy omylem (opravdu omylem a nechtěně, toto se nevztahuje, pokud cíleně vezmete lahev rumu a hodíte ji o zem) rozbijete nákupním vozíkem nebo košíkem drahý alkohol, není to Vaše vina, ale chyba obchodníka.
Všechny produkty by měly být v regálech patřičně a stabilně umístěny, tak aby nepřesahovaly regál, toto se týká zejména křehkých a ostrých výrobků.
Bezpečí a pohodlí pro zákazníka
Ve sféře obchodu platí určitá pravidla. Vše by mělo být umístěno tak, aby to bylo pohodlné pro zákazníka, nehrozilo případné nebezpečí vzniku škody nebo úrazu. Mezi regály by pak měla být vzdálenost nejméně 1,4m
Tato vzdálenost se však liší podle velikosti obchodu, de malý přehled:
Vzdálenost mezi regály 1,4m do rozlohy 100m2, 1,6m na rozlohu od 100 do 150m2, 2m při rozloze od 150 do 400m2, 2,5m na ploše 400m2 a více.
Nenechte se zastrašit!
Pokud se Vám něco nešťastnu náhodou podaří v obchodě rozbít, může se u Vás ihned objevit nepříjemná ochranka, která Vás bude táhnout k pokladně a naléhat, abyste ihned uhradili škodu, případně Vás začne prohledávat. Nenechte se v žádném případě zastrašit! Takovéto činy jsou v rozporu se zákonem a jedná se o zneužití moci!
Nyní začnu z jiného konce a tedy s prohledáváním. Prohledat osoby, případně fyzickou prohlídku může pouze osoba stejného pohlaví, ale hlavně osoba, která je tomu oprávněna dle zákona. Pokud Vás, tedy bude chtít nějaký „securiťák“ prohledat, okamžitě trvejte na zavolání policie, případně jej zavolejte Vy.
Ochranka, tedy „securiťák“ má z každého takového „zákroku“ slíbenou odměnu (i když mu ji ve většině případech zaměstnavatel slibuje, ale stejně odměnu nakonec nedostane), proto tedy bude „aktivní“ a bude se snažit vše rychle řešit.
Mějte na paměti, že rozbité zboží musíte zaplatit jen tedy, pokud Vám bude prokázána Vaše vina. V opačném případě se nemáte čeho obávat.
Po nehodě si zkuste všechno zapsat, případně nahrajte okolí na mobilní přístroj, včetně rozbitého zboží, prostoru kolem a neuškodí, pokud byl někdo na blízku, dotyčného poprosit, aby s Vámi chvilku počkal a dosvědčil, že se jednalo o nehodu.
Zaměřte se na podlahu, zda nebyla kluzká, na uličky mezi regály a zda byly produkty správně a řádně zajištěny.
Pokud ani přesto se problém v klidu nevyřešil, můžete si stěžovat na státním orgánu na ochranu práv spotřebitelů.